Sunday, April 15, 2007



"el educador de museo necesita darse cuenta de que es más interesante suscitar una pregunta en la mente del visitante que dar la respuesta, y una discusión sobre una cuestión planteada es, para el público no especialista, mucho más enriquecedora que simplemente escuchar un discurso sobre ella"














HARRISON, M.
in, HOMS, Mª Inmaculada Pastor Homs, (1992)
"El Museu y la Education en la Comunidad"
Madrid
Ediciones CEAC
(foto:alberto monteiro
"echo_sombra"
série - manipulações)

Thursday, April 12, 2007



"(...) paradoxically, after experiencing this temporary loss of consciousness, as we return to normal life, we tend to emerge with a greater sense of wholeness and integration - with a stronger sense of self."

















op.cit pag. 8
(foto:bogdan jarocki)


"it's been like a theatre where the play carries you along in time and place until you forget you're only a spectator. You grow unaware of the wall around you, of the program clasped in your hand, even of your body, its breadth, pulse, and being. You live with the actors and the setting, in a different age and place. It's not until the curtain drops the consciousness and body reunite"




op.cit. pag.6
(foto:elena retfalvi)

Wednesday, April 11, 2007



"(...) the aesthetic experience is a species of the genus 'optimal experience' which in my studies i also called the 'flow experience'.

This is a state of consciousness characterized by intense concentration bordering on oblivion, yet requiring complex mental or physical activity.





Various forms, games, sports, meditation, religious rituals, mathematical and scientific investigations are some of the activities that usually provide 'flow experiences'.





Despite the enormous differences in the content of such activities, the ensuing experience is remarkably similar, and is reported in the same terms by people in a great variety of different cultures, belonging to all social classes, levels of education, gender and age."




op.cit. pag.5
(foto:elena retfalvi-"birth")


" an aesthethic experience is more than the sum of its parts (knowledge, emotion, perceptual impact and communication): in fact it begins precisely when the various dimensions of consciousness meld together and we are no longer aware of "thinking", "feeling", "seeing" or "communicating" as separate processes. Total Immersion in the work of art is the magic experts and laypersons hope for when they visit a museum, but which they rarely attain."












CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly, "Notes on Art Museum Experiences", Education in Arts, University of Chicago,1989, pag.5
(foto: alberto monteiro "a sagrada família-barcelona - série - cenários quase vazios"

Sunday, April 8, 2007



"tenho sentido momentos em que tudo me parece de uma esterilidade negra, de impotência realizadora, de gosto, de inútil; outros de irradiação celeste, de fecundidade imensa, de um abrir ao criador como a flor se abre ao sol.Encontro este choque de sentimentos, massacre de ideias, onde pensamentos velhos resistem a pensamentos novos e pensamentos novos se formam de sentimentos velhos.Nos momentos de calma, de entrelutas, refaço as trincheiras da resistência, examino a minha capacidade de energia vital e aparece-me a vitória nítida."






(carta de Amadeo de Souza Cardoso à sua família - 1912)




(pintura: amadeo de souza cardoso
"retrato de francisco cardoso"
1912
óleo sobre cartão
35 x 27 cm
museu municipal souza-cardoso
amarante
portugal)

Saturday, April 7, 2007


" a criação artística não é um jogo ou um momento de descompressão, como poderão ser as sessões de expressão do imaginário, é uma necessidade vital.



A imaginação é a fuga do real, que faz viajar nas nuvens.



(...) há uma grande diferença entre o movimento que é a fuga do real e o outro que é o encontro do real. A criação é um esforço, como um parto, é um trabalho, no sentido em que falamos de uma mulher em trabalho de parto.



Uma criação é um sinal, quer dizer um movimento em direcção aos outros, eventualmente uma rebelião contra os outros, mas sempre um discurso para os outros."


op. cit.
(foto:elessar - "leave me alone")

"a diferença entre criação artística e expressão do imaginário é sobretudo a importância da forma. O artista situa-se entre o artesão e o louco: é um tipo de louco que domina uma técnica de expressão que lhe permite veicular um conteúdo fortemente carregado de emoção, é um louco que domina uma forma"
Op.Cit.
(foto:lilya corneli - "patchwork series")


" a criatividade não é só para indivíduos excepcionais. Se fizermos um percurso metódico, organizado, aberto democraticamente a todos, é o que faz nascer o corpus da criatividade das ideias. E é isto que faz da criatividade um objecto de estudo de investigação."




AZNAR, Guy, "Precisar o sentido da palavra 'criatividade'" - artigo apresentado no colóquio internacional sobre criatividade, Paris, Julho 2006
(foto:rodney smith)